Fogorvos Gyöngyös

Mi a fogkő?

A fogkő “kemény állományú lepedék” és “házilag” egyáltalán nem lehet eltávolítani. Ez is kialakulhat íny felett és íny alatt. Leggyakoribb előfordulási helye az alsó fogak belső oldalai. A fogkő nem elsősorban a fogszuvasodás miatt veszélyes, hanem mert a fog tartószöveteit teszi tönkre.
Ha egy fogkövet lepattintanak, az alatta levő íny általában véresen fekélyes.
A fogkő miatt az adott területen megtelepedő étel- és baktériummaradékok, utóbbiak méreganyagai gyulladást okoznak. Ez a folyamat természetesen fokozatosan megy végbe.

A fogkő nem csak esztétikailag zavaró, hanem súlyos fogágybetegségek elindítója is lehet. Az íny begyulladását okozza, mely így elveszti egészséges, rózsaszínű színét, vörössé válik, megduzzad, és étkezés során, fogmosáskor, később spontán is vérezni kezd. Az ínygyulladást rendszerint kellemetlen szájszag is kíséri.

Ha a fogkő nem kerül időben eltávolításra, és folyamatosan fenntartja a fogíny gyulladását, akkor az íny idővel visszahúzódik, elvékonyodik, elsorvad. A gyulladás a foggyökerek mentén fokozatosan ráterjed az állkapocs-csontokra, és a fogak meglazulnak, mozogni kezdenek, kopogtatásra, hidegre, melegre érzékenyekké válnak. Súlyos esetben el is veszíthetjük őket.

A kövesedésre való hajlamtól és a táplálkozástól függ, hogy milyen gyorsan alakul ki a fogkő, tehát hogy milyen gyakorisággal kell eltávolítani. Képződését meggátolni nem lehet. De mivel elsősorban lepedékes helyeken képződik, fogmosással bizonyos fokig megelőzhető. Ha valaki elég alaposan tisztítja fogait, csökken a fogkő kialakulásának lehetősége. (Minimális fogkő így is megjelenik, és ezt is le kell szedetni!)